העולם סביבנו מלא תקלות: המזגן מתקלקל, המחשב נופל, מכונת הכביסה מפסיקה לעבוד, המדפסת מתקלקלת, המנורה נשרפת, תנור החימום מפסיק לחמם, הברז נוזל, המקרן מתקלקל ועוד ועוד. עד כאן תקלות שהמשמעות שלם חוסר שביעות רצון, בזבוז זמן, עלויות נוספות ואי נוחות.
.מה עם התקלות מסכנות חיים: המכונית מתקלקלת תוך כדי נסיעה, הרמזור מפסיק לפעול, זיהומים במזון שאנו אוכלים, אריחים נופלים מקירות של בנינים, סוללות של סמארטפונים מתפוצצות, מרפסות קורסות בבניין מגורים חדש, חניון חדש קורס והורג 6 פועלים ו 24 פצועים שלא לדבר על אסון ורסאי ואסון המכביה.
תחום החלל: ישנו תחום אחד ששם לכישלון יש מחיר עצום וזה תחום החלל. בתחום זה מושקעים מאמצים רבים למניעת תקלות. למרות ההשקעות הרבות, עדין מפעם לפעם אנו עדים לכישלון כואב, לאובדן מאות מיליוני דולרים. לדוגמא ניקח את אובדן לווין התקשורת "עמוס 6" המוצג בראש האתר. עמוס 6 ייוצר ע"י התע"א עבור חברת חלל תקשורת במחיר של כ 200 מיליון דולר. אחרי עבודה של מאות טכנאים ומהנדסים במשך יותר משלוש שנים, הוא הועבר לכף קנברל והורכב על ראשו של טיל ענק "פלקון 9" של חברה SPACE X שעמדה לשגר אותו למסלולו. בבדיקות שגרתיות של הטיל, קרתה תקלה שכתוצאה ממנה הטיל התפוצץ, הלווין נשרף והלכו לאיבוד כל ההשקעות העצומות בלווין התקשורת, נזק עצום למשגר, אובדן הכנסות ולקוחות של חברת חלל תקשורת ופגיעה במוניטין של החברות המעורבות.
אז למה זה קורה לנו. האם זאת מכה משמיים או כישלונות של בני אדם. והשאלה השנייה שאנו חייבים לשואל היא האם היה אפשר למנוע את כל התקלות האלה.
במספר מאמרים ננסה לענות על שאלות אלה ולתת כיוון ליצירת עולם עם פחות תקלות.
לפני שנכנס לתחום שמטפל בנושא הנקרא "הבטחת איכות" אספר לכם סיפור ששמעתי מחבר שביקר לפני מעל 30 שנה בתעשיות הרכב ביפן ובאירופה. סיפור זה ייתן לנו כיוון מחשבה על הדרך למניעת תקלות במוצרים.
הדרך היפנית של טויוטה - כל עמדות הייצור וההרכבה בקווי ייצור המכוניות ביפן מצוידות ברמזור. ברגע שבעמדה מסוימת מתגלית תקלה, הרמזור הופך מירוק לאדום, נשמע צלצול חזק, כל קו הייצור נעצר. תארו לעצמכם קו ייצור ארוך מאד שמייצר אלפי מכוניות ביום, נעצר. מיד מגיעים טכנאים ומהנדסים לעמדה, מטפלים בתקלה. הלחץ עצום, כל הקו עומד וממתין לפתרון, מגיעים מנהלים, מסכמים על דרך הפתרון והקו מופעל מחדש.
קווי יצור המכוניות באירופה – קווי ייצור המכוניות באירופה היו בעקרון דומות לקווי הייצור ביפן למעט הרמזורים מעל עמדות הייצור. אבל הגישה לתקלות הייתה שונה לחלוטין. ברגע שבעמדה מסוימת מתגלית תקלה, פותחים כרטיס תקלה והייצור ממשיך. בסוף קו הייצור ישנו מגרש ענק שם מגיעות כל המכוניות עם תגי התקלה. מאות טכנאים מתנפלים על המכוניות, מתקנים את התקלה , נותנים תג שמיש והרכב ממשיך לביקורת סופית ומשם לספינה למשלוח ללקוחות.
סוף הסיפור – סוף הסיפור ידוע. המכוניות של טויוטה הצטיינו באיכותן וכבשו את ליבם של הלקוחות בכל רחבי העולם. אפילו באמריקה שהסיסמא הייתה קנה תוצרת אמריקה, טויוטה הצליחה לנגוס בחוזקה בשוק האמריקאי ולאיים על תעשיית הרכב האמריקאית.
סיכום- עולמנו מלא תקלות כולל תקלות מסכנות חיים שאת רובן אפשר היה למנוע. הסיפור של יצרנית הרכב היפנית טויוטה, נותן כיוון על דרך הפתרון. אסור להתפשר עם איכות ירודה, צריך להילחם בתקלות בכל הכוח. לא בדרך של תיקון התקלה אלא בדרך של מציאת בעיית השורש וטיפול בבעיה, כך שהתקלה לא תחזור על עצמה.
יותר איכות פחות עלות !
כתב
יעקב גולדמן
מנכ"ל קרגול מהנדסים
25.1.17